Review: Samyang AF 12mm F2 E

De Samyang AF 12mm F2 E is Samyangs eerste objectief voor APS-C met autofocus. Je mag dit objectief zien als de autofocus uitvoering van de Samyang 12mm F2.0 NCS CS. Optisch liet dat objectief niet veel te wensen over, maar de toevoeging van autofocus maakt dit objectief nog wel veelzijdiger.

TESTRESULTATEN Samyang AF 12mm F2 E:

VOORDELEN

NADELEN

  • Hoge lichtsterkte

  • Goede beeldkwaliteit, ook op volle opening

  • Elektronisch gekoppeld

  • Autofocus

  • Compact en licht

  • Scherp geprijsd

  • Niet helemaal vertekeningsvrij

  • Beetje lichtafval

  • Geen beeldstabilisatie

  • Geen diafragmaring

  • Voorlopig alleen voor Sony E-vatting

Met autofocus is de Samyang AF 12mm F2 E weer helemaal bij de tijd.

Introductie

Samyang heeft een nieuwe 12mm groothoek voor Sony APS-C camera’s. Het is een AF-versie van de volledig mechanische Samyang 12mm F2.0 NCS SC. Dat objectief is optisch goed en twee stops lichtsterker dan de Sony E 10-18mm F4 OSS. Het is ook nog eens beduidend goedkoper. Geen wonder dat dat objectief, dat op niet-Europese markten ook als Rokinon word verkocht, populair is. De nieuwe Samyang AF 12mm F2 E behoudt alle goede eigenschappen van de oude 12mm, maar voegt er twee aan toe: autofocus en elektronische koppeling. Hierdoor kan de nieuwe 12mm volledig gebruik maken van alle moderne autofocusfuncties van Sony APS-C camera’s zoals Face en Eye-AF en Real-time tracking.

Breed inzetbaar

Het objectief is tot nog toe alleen verkrijgbaar in een versie voor Sony camera’s. Een ongekoppelde bajonet is gemakkelijk uitwisselbaar, maar dat geldt niet voor de algoritmes voor de autofocus. Door de toevoeging van autofocus is dit objectief heel breed inzetbaar. De mechanische versie was al heel goed was voor landschapsfotografie en astrofotografie. Dat laatste komt door de hoge lichtsterkte, waardoor bij astrofotografie de sluitertijden kort kunnen blijven en de gevoeligheid van de camera laag.

Dat blijft natuurlijk zo in de Samyang AF 12mm F2 E. Maar dankzij de autofocus kan je dit objectief nu ook heel goed gebruiken voor snelle reportagefotografie en video.  Met dit nieuwe objectief en de komst van de nieuwe Tamron 11-20mm F2.8 Di III-A RXD valt er voor Sony APS-C gebruikers weer echt wat te kiezen op groothoekgebied. De Tamron is een stop lichtsterker dan Sony’s eigen 10-18mm F4, maar wel zo’n twee keer zo duur dan de Samyang AF 12mm F2 E. Die heeft in de uiterste groothoekstand nauwelijks minder groothoek dan de Tamron, is kleiner en lichter en bovenal een stop lichtsterker, maar heeft natuurlijk niet de flexibiliteit van de zoom.

Bouw Samyang AF 12mm F2 E

pack shot

De Samyang AF 12mm F2 E heeft een veel modernere vormgeving dan de oudere Samyang 12mm F2.0 NCS CS. Het is even lang, maar 2,5mm minder dik en 32 gram lichter in Sony-vatting. Ook de filtermaat is iets geslonken, van 67mm naar 62mm. Het is dus compacter en lichter. De Samyang AF 12mm F2 E heeft ook iets minder bedieningselementen. Het heeft namelijk enkel een brede scherpstelring met een diamantvormig patroon. Een grappig designelement is de ‘verborgen’ rode ring rond het objectief. Die zie je wel schuin van voren, maar niet van de zijkant. Een diafragmaring, die wel aanwezig is op zijn voorganger, ontbreekt. Dat lijkt geen probleem omdat het diafragma dankzij de elektronische koppeling door de camera kan worden aangestuurd. De Sony APS-C camera’s missen echter een voorste instelwiel dat daar meestal voor wordt gebruikt. En een diafragmaring op het objectief had dat gemis op kunnen vangen.

Weerbestendig

illustratie

Het optisch ontwerp bestaat uit 12 elementen in 10 groepen, met 1 hybride asferisch, 1 asferisch en 3 ED elementen. Dit lijkt dezelfde opbouw als bij de mechanische 12mm F2.0, al claimt Samyang dat het een nieuw ontwerp is. Wat zeker nieuw is, is dat het objectief een drietal pakkingen heeft om vocht en stof buiten te houden. Voor een puur mechanisch objectief was dat niet heel erg belangrijk, maar voor een uitvoering met de nodige elektronica en een AF-motor is dat wel heel prettig. Ook heeft de Samyang AF 12mm F2 E een beschermglas aan de achterzijde. De Samyang AF 12mm F2 E  is voorzien van een nieuwe UMC (Ultra Multi Coating) die de SNC (Super Nano Coating) van zijn voorganger vervangt. Het diafragma heeft 7 lamellen en het objectief wordt geleverd met een tulpvormige, afneembare zonnekap.

Scherpstelling

Voor de scherpstelling maakt de Samyang AF 12mm F2 E gebruik van een lineaire STM stappenmotor. Die zijn heel stil en over het algemeen ook vrij snel en dat is zeker het geval op een groothoekobjectief als dit, dat niet zo’n grote slag hoeft te maken. De scherpstelling is ook heel nauwkeurig, zowel bij close-ups als op grotere afstanden.Dit objectief werkt ook goed met de meest geavanceerde AF-functies van Sony zoals Real-time tracking.

Close up

De kortste instelafstand van dit objectief is 19cm en de afmetingsmaatstaf die dat oplevert is 0,09x. Verwacht dus geen macro-opnames met dit objectief, maar voor close ups met een behoorlijke achtergrondonscherpte is dit wel voldoende.

Beeldkwaliteit Samyang AF 12mm F2 E

De MTF-grafiek laat een goede scherpte in het centrum zien, met – bij volle opening – een behoorlijk verloop aan de hoeken, zeker voor de fijne details. Op volle opening valt dat natuurlijk wel te verwachten voor een extreme groothoek. In de praktijk is er op volle opening wel een verloop naar de hoeken, maar je moet de bestanden flink vergroten om het te zien. Het goed scherpe centrum loopt ook nog eens redelijk ver door. De opnames op volle opening zijn hierdoor prima bruikbaar. De hoeken worden iets beter met diafragmeren naar F2.8 en nog iets op F4.

Chromatische aberraties zijn niet helemaal afwezig, maar ook niet heel nadrukkelijk. Er is een beetje rood-blauwe kleurschifting in de hoeken te zien en het objectief heeft ook een beetje longitudinale chromatische aberratie (LoCA). Hierdoor krijgen onscherpe partijen in de voorgrond een magenta zweem en partijen in de achtergond een groene zweem. De eerste chromatische aberratie is in de nabewerking nog behoorlijk weg te poetsen. Met LoCA’s is dat niet zo makkelijk. Het is gelukkig in beide gevallen heel gering en je moet, alweer, je bestanden flink opblazen om het in de praktijk te kunnen zien. 

De vertekening is licht tonvormig en mooi gelijkmatig. Wellicht zou met een beter lensprofiel de vertekening in de opnames verder kunnen worden terug gedrongen. Maar het beetje dat er zit, kan je eenvoudig in de nabewerking corrigeren. Lichtafval is redelijk stevig, met bijna twee stops op volle opening. Het wordt wel iets minder als je diafragmeert, maar gaat niet helemaal weg. Gelukkig is het verloop vrij gelijkmatig, zodat het niet heel erg stoort in de foto’s. De Samyang AF 12mm F2 E kan dankzij zijn zevenbladig diafragma zonnesterren met 14 punten maken. Dat is veel fraaier dan de 6-puntige sterren die de Samyang 12mm F2.0 NCS SC  kon produceren. Dankzij de grote lensopening is het bokeh behoorlijk fraai, als je onderwerp tenminste heel dichtbij is.

 

Samyang AF 12mm F2 E

 specificaties
  
beeldhoek (diag)99°1’
sensorformaatAPS-C
min. instelafstand19 cm
filterdiameter62mm
diafragmalamellen7
beeldstabilisatornee
afmetingen (dxl)70×59 mm
gewicht213 gr
bajonetaansluitingSony E
bijzonderhedenAF
importeurwww.transcontinenta.nl
verkoopprijs€ 399,99
  
scheidend vermogen/108,5
contrast/109
chromatische aberratie/54,5
vertekening/54,5
vignettering/54
autofocus/55
overstraling/54
uitvoering/108
  
eindwaardering8,6

 

Conclusie testSamyang AF 12mm F2 E  op Sony A7R III

De Samyang AF 12mm F2 E is een compacte en uitstekende supergroothoek die breed inzetbaar is.

De Samyang AF 12mm F2 AF is door de toevoeging van autofocus en elektronische koppeling veel aantrekkelijker geworden. Optisch is er niets veranderd ten opzichte van de handmatige versie, maar dat is ook niet nodig. Dit objectief presteert prima. Dankzij de autofocus en de elektronische koppeling kan je er nu wel veel makkelijker mee werken en is er functioneel geen verschil tussen dit objectief en Sony objectieven. Je kan dit objectief nu net zo makkelijk inzetten voor snel reportagewerk als voor verstilde landschappen. Tel daar de lage prijs en de hoge lichtsterkte bij op en je krijgt een objectief dat geen concurrentie heeft in het Sony E-systeem.