Review: Fujifilm X-H2S – Snelle Stacked Sensor

• 4K 120p video
  • Raw en ProRes video
  • Externe koeling als accessoire
  • F-log2

De Fujifilm X-H2S is de eerste APS-C camera van Fujifilm met een stacked sensor

Introductie Fujifilm X-H2S

De Fujifilm X-H2S is de beste hybride camera van Fujifilm van dit moment. De camera heeft enorm goede specificaties op videogebied en biedt tegelijk fotografen ook de nodige extra’s, vooral als je van snelheid houdt. Het hart van de camera is een nieuwe 26 megapixel stacked sensor. Die stacked sensor is gekoppeld aan een X-processor  5 met veel meer rekenkracht. Samen zorgen die voor een flinke vooruitgang op heel wat gebieden. Met mechanische sluiter zijn snelheden tot 15 beelden per seconde mogelijk, maar met de elektronische sluiter is zelfs 40 beelden haalbaar.

De camera kan filmen op 6,2K waarbij iedere pixel op de sensor wordt vastgelegd en op 4K in 120 beelden per seconde. Dat zijn mogelijkheden die je maar bij weinig andere camera’s vindt en al helemaal niet voor dit bedrag. Tegelijk met de X-H2 heeft Fujifilm twee nieuwe objectieven uitgebracht die perfect bij de camera passen. Het zijn een 150-600mm en een 18-120mm. De objectieven zijn compact, licht van gewicht, worden niet langer bij zoomen en hebben nauwelijks last van focus breathing. Het zijn objectieven die het hybride karakter extra onderstrepen. De lange zoom is perfect voor sport- en natuurfotografie, de kortere zoom is een perfect objectief voor video.

Bouw en bediening

De Fujifilm X-H2S is kleiner dan de X-H1. De grip is gelukkig wel nog steeds lekker fors, zodat de camera goed in de hand ligt. De X-H2S heeft net als de X-H1 een groot E-ink scherm dat ook informatie weergeeft als de camera uit staat. Een belangrijk verschil met de X-H1 is wel dat de X-H2S niet meer de traditionele knoppen voor sluitertijd en gevoeligheid heeft. De X-H2S is wat meer een mini Fufjifilm GFX. Op de linkerschouder zit een keuzeknop voor de programmastand. Op de rechterschouder zit het grote scherm, met drie knoppen voor onder andere de ISO-instelling en de witbalans.

De X-H2S heeft twee sleuven voor geheugenkaarten. De een is voor UHS-II SD kaarten en de andere voor CFexpress type B. Die laatste is natuurlijk nodig voor de hoge snelheden die mogelijk zijn met de Fujifilm X-H2S. De resolutie van de zoeker is 5,76 megapixel. Het zoekerbeeld kan 120 keer per seconde worden ververst, waardoor er geen zichtbare blackout meer is, zelfs niet op de hoogste opnamesnelheid. Het scherm heeft 1,62 miljoen pixels.

Beeldkwaliteit

De Fujifilm X-H2S heeft nog steeds een 26 megapixel sensor. De resolutie is dus vergelijkbaar met die van bijvoorbeeld de X-T4. Toch is er onder bepaalde omstandigheden wel een vooruitgang te vinden in de beeldkwaliteit. De Fujifilm X-H2S heeft nu 10 bit HEIF als extra optie. Voor video is er F-log 2, waarmee een twee stops  hoger dynamisch bereik kan worden gehaald dan met F-log. Een andere belangrijke verbetering is dat de Fujifilm X-H2S de sensor veel sneller uit kan lezen. Hierdoor heb je veel minder last van rolling shutter bij het fotograferen met elektronische sluiter en bij het filmen. Ten opzichte van de X-H1 is de snelheid twee tot drie keer hoger.

Video

De Fujifilm X-H2S is een beest voor video. De camera kan filmen in 6.2K, waarbij zowel de hele breedte als hoogte wordt gebruikt, tot 30 beelden per seconde. In 4K kan je filmen tot 60 beelden per seconde met oversampeling en gebruik van de hele breedte en in zelfs tot 120 beelden per seconde met een kleine crop. Nog indrukwekkender is de codecs waar de Fujifilm X-H2S over beschikt. Filmen kan namelijk zowel in H.264 en H.265 als direct in Apple ProRes HQ en LT in 10 bit 4:2:2 intern. Via de HDMI kan je zelfs raw video uitsturen in zowel ProRes Raw als Blackmagic Raw, afhankelijk van welke recorder je gebruikt (Atomos Ninja V of V Plus of een Blackmagic Video Assist). De camera heeft geen opnamelimiet. Oververhitting kan optreden, zoals bij vrijwel iedere passief gekoelde systeemcamera. Maar voor lange opnames in de hoogste kwaliteit in warme omstandigheden kan je op de Fujifilm X-H2S een externe koeling die schroeven. De camera heeft een aansluiting om die koeling van voeding te voorzien en op die manier wordt de Fujifilm X-H2S actief gekoeld. De koeling is heel compact en stil. Het scherm moet dan wel opengeklapt blijven. Fujfilm heeft de X-H2S ook F-log 2 gegeven. F-log 2 biedt een groter dynamisch bereik dan F-log, dat ook aanwezig is op de X-H2.

Autofocus

De extra rekenkracht van de Fujifilm X-H2S zorgt voor een betere tracking van bewegende onderwerpen. De X-H2 kan kleinere onderwerpen beter herkennen en ook beter rekening houden met onregelmatige bewegingen. Een tweede verbetering is de onderwerpsherkenning. De Fujifilm X-H2S kan nu dieren, vogels, auto’s, treinen, motoren en vliegtuigen herkennen. Deze standen staan los van de gezichts- en oogherkenning en werken daar ook niet mee samen. Maar kies je voor bijvoorbeeld ‘vogels’ als onderwerp, dan zal de camera wel weer proberen scherp te stellen op de ogen als die zichtbaar zijn.

Bijzondere functies

De Fujifilm X-H2S heeft een ingebouwde beeldstabilisatie die weer een halve stop beter is. Het systeem moet nu een winst opleveren tot 7 stops. Voor de camera komen twee grips beschikbaar. De ene zorgt voor meer accucapaciteit, de andere biedt een netwerkaansluiting. Verder is er voor de Fujifilm X-H2S een externe koeling beschikbaar. Die kan na het openklappen van het scherm op de achterzijde van de camera worden geschroefd en wordt gevoed vanuit de camera.

Fujifilm X-H2S
 specificaties

sensor62 Mp
video6,2K 30p en 4K 120p
ISO160- 12.800 (80-51.200 uitgebreid)
max. seriesnelheid40x
opslagmedia1x UHS II SD en 1x CFexpres B
capaciteit accu360 opnamen
afmetingen136x93x85 mm
gewicht (incl accu)660 g
verkoopprijs€ 2749,00 (body)

beoordeling
beeldkwaliteit
scherpstelling
lichtmeting
witbalans
scherm/zoeker
prijs-kwaliteit
bonus

eindwaardering

Conclusie test Fujifilm X-H2S

De Fujifilm X-H2S is heel goed voor sport- en natuurfotografen en filmers.

De Fujifilm X-H2S is een flinke stap vooruit voor Fujifilm. De camera heeft echter niet iedereen evenveel voordelen te bieden. Wie nauwelijks filmt en foto’s maakt van wat meer statische onderwerpen, zal misschien niet zoveel opschieten met de X-H2S. De Fujifilm X-H2S is wel een hele goede camera voor sport- en natuurfotografen dankzij de betere autofocus en hoge opnamesnelheden. Het is ook een goede camera voor filmers.