Review Canon EOS R7 – APSC R camera

De Canon EOS R7 is de eerste APS-C camera van Canon met de nieuwe R-bajonet. De camera is compact en licht. De sensor heeft een hoge resolutie en de EOS R7 is daarmee ideaal voor sport- en natuurfotografen.

TESTRESULTATENCanon EOS R7:

VOORDELEN

NADELEN

• Hoge resolutie APS-C sensor

• Snel

• Weerbestendig

• 4K video met C-log

De Canon EOS R7 is een fijne allround camera die op sommige punten meer biedt dan full frame.

Introductie Canon EOS R7

Er werd al enige tijd over gespeculeerd en naar uitgekeken, en nu is het zover: Canon heeft een APS-C camera uitgebracht in het R-systeem. Of eigenlijk, meteen twee. De ene is de EOS R10 en de andere is deze EOS R7. De komst van deze camera’s betekent dat spiegelloos full frame en APS-C bij Canon eindelijk weer naadloos op elkaar aansluiten, net als bij de spiegelreflexmodellen het geval was. Het betekent tegelijk ook wel het einde van het EOS M systeem, dat qua vatting niet aansloot op andere onderdelen van het EOS-systeem. De EOS R7 is compacter en lichter dan de full frame modellen en dat geldt ook voor de nieuwe APS-C objectieven. De EOS R7 heeft dezelfde grote bajonet als de full frame EOS R camera’s. De RF-objectieven passen hierdoor probleemloos en zonder adapter op de EOS R7. De kleinere APS-C sensor zorgt er dan voor dat de beeldhoek 1,6x kleiner is dan op full frame camera’s. Een 600mm wordt hierdoor effectief een 960mm. Voor fotografie waarbij een flink bereik belangrijk is, zoals sport- en natuurfotografie kan dat een groot voordeel zijn. De pixeldichtheid is groter dan van bijvoorbeeld de EOS R5, waardoor de beeldkwaliteit bij opnames waarvoor je sowieso wilt croppen uiteindelijk hoger is met de R7. Een bijkomend voordeel is dat de camera snel is, dat de AF vrijwel het hele beeld bestrijkt en dat beelden snel kunnen worden weggeschreven naar twee UHS-II SD-kaarten.

Bouw en bediening

De Canon EOS R7 heeft een echte EOS-vormgeving, met een zoeker in het midden, veel afgeronde hoeken en een flinke, diepe greep. De camera heeft twee instelwielen, een aan de voorzijde, min of meer op de bovenkap, met de ontspanknop daaronder. Op de bovenkap zitten verder de draaiknop voor de belichtingsinstellingen en de aan/uitknop. De EOS R7 heeft een bijzondere, tweede draaiknop de bovenkap . Hij lijkt erg op de draaiwielen op de achterzijde van de grotere EOS-modellen, maar is kleiner en staat rechtop op de bovenkap.

De joystick voor de autofocus zit in het midden van deze knop. De lay-out van de achterzijde is vertrouwd voor gebruikers van eerdere APS-C modellen van Canon. Op de voorzijde, rechtsonder de bajonet zit een AF/MF schakelaar. Op de linkerschouder zitten geen bedieningselementen. De zoeker heeft 2,36 miljoen beeldpunten. Het 7,5 cm. scherm is draaibaar en kantelbaar en heeft 1,62 miljoen beeldpunten. De EOS R7 is weerbestendig, beschikt over een microfoon- en koptelefoonaansluiting en er kunnen twee UHS-II SD-kaarten in.

Beeldkwaliteit

De sensor van de EOS R7 heeft 33 megapixels. Daarmee is het de APS-C camera met het hoogste aantal pixels. Het is echter niet de eerste Canon APS-C camera met deze resolutie. De Canon EOS 90D uit 2019 had ook al 33 megapixel. De sensor kan veel detail weergeven maar daarvoor zijn dan wel goede objectieven nodig.

Video

De Canon EOS R7 kan filmen in 4K met 30 beelden per seconde met gebruik van de hele sensor. Hierbij worden dus 7K gebruikt en wordt de resolutie teruggerekend naar 4K. Deze oversampeling zorgt voor een hoge beeldkwaliteit. De EOS R7 kan ook filmen in C-log 3 en HDR in 10 bit. 4K60p is zelfs ook mogelijk, maar dan gebruikt de R7 niet meer alle pixels en is de kwaliteit dus iets minder hoog. Filmen in Full HD kan tot 120 beelden per seconde. Tijdens het filmen kan het beeld gestabiliseerd worden door de ingebouwde beeldstabilisatie die kan samenwerken met Movie Digital IS, Canon’s elektronische beeldstabilisatie.

Autofocus

De EOS R7 heeft een Dual Pixel CMOS AF II scherpstelsysteem dat bijna 100% van het beeld bedekt. Het systeem herkent mensen, dieren en voertuigen. De EOS R7 kan scherpstellen tot -5 EV (met F1.2 objectieven en het centrumpunt).

Bijzondere functies

De Canon EOS R7 is snel, met 15 beelden per seconde met mechanische sluiter en zelfs 30 beelden per seconde met elektronische sluiter. In beide standen kan je dan nog steeds de autofocus gebruiken. De EOS R7 heeft beeldstabilisatie en die levert volgens Canon een winst op van maximaal 8 stops in combinatie met 5-assige stabilisatie in RF-objectieven en 7 stops met bijvoorbeeld de nieuwe RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM. De camera kan de sluiter dicht doen bij het wisselen van objectieven, zodat stof minder gemakkelijk op de sensor kan vallen.

Canon EOS R7

specificaties

sensor

33 Mp – APS-C

video4K30p of 4K60p
ISO100-32000 (51.200 uitgebreid)
max. seriesnelheid15x (sluiter) 30x (electronisch
opslagmedia

2x UHS-II SD

capaciteit accu

660 opnamen

afmetingen

12x90x92 mm

gewicht (incl accu)

612 g

verkoopprijs€ nnb
importeur

beoordeling
beeldkwaliteit
scherpstelling
lichtmeting
witbalans
scherm/zoeker
prijs-kwaliteit
bonus

eindwaardering

Conclusie test Canon EOS R7

De Canon EOS R7 heeft veel te bieden.

De Canon EOS R7 is een prima APS-C camera die de concurrentie met de topmodellen van Fujifilm en Sony best aan kan. De camera heeft een sensor met een hoge resolutie, de camera is snel en de Dual Pixel AF en beeldstabilisatie zijn goed. Zowel de camera als de APS-C objectieven zijn compact. Daarmee heeft de R7 veel te bieden aan fotografen die graag met een spiegelloze EOS werken, maar die niet per se full frame nodig hebben.